Over IMOB

Welke missie hebben jullie als bedrijf?

Al sinds de oprichting streeft het Instituut voor Mobiliteit (IMOB, UHasselt) naar duurzame oplossingen voor mobiliteitsuitdagingen waarmee we als samenleving én als individu geconfronteerd worden. IMOB focust daarbij op zes speerpunten: verkeersveiligheid, mobiliteit, gedrag, wegontwerp, toerisme en autonomie.

Waarom vonden jullie als bedrijf deze campagne zo belangrijk?

Met deze campagne wil het IMOB het beroep van vrachtwagenchauffeur weer de status geven die het verdient. “Vrachtwagenchauffeurs zijn trots op hun job. En terecht! Zij zorgen ervoor dat goederen tijdig op hun bestemming geleverd worden en zijn dus onmisbaar op vlak van economie”, aldus Geert Wets, directeur van het IMOB. Met de campagne hoopt IMOB de aantrekkelijkheid van het beroep in de kijker te zetten en zo de instroom van nieuwe, jonge chauffeurs met een hart voor verkeersveiligheid aan te zwengelen.

Wat maakt dat de campagne zo dicht bij jullie bedrijf aansluit?

“Deze campagne sluit naadloos aan bij de filosofie van ons onderzoeksinstituut”, aldus Geert Wets. Al sinds de oprichting is verkeersveiligheid een van de speerpunten binnen het IMOB. “We beschouwen transport daarbij als meer dan een wisselwerking tussen infrastructuur en technologie. Transport gaat namelijk ook over mensen, hun omgeving en de manier waarop mensen elkaar beïnvloeden”, legt Geert Wets uit. “Daarom zetten we onze schouders onder de zoektocht naar gepassioneerde vrachtwagenchauffeurs. Een zoektocht naar oude rotten in het vak of gemotiveerde nieuwelingen in die sector. Een zoektocht naar een rolmodel die andere vrachtwagenchauffeurs kan enthousiasmeren om een verkeersveilige chauffeur te worden.” Daarnaast schenkt IMOB binnen het speerpunt ‘Verkeersveiligheid’ bijzondere aandacht aan ecodriving. “Wie zuinig rijdt, rijdt immers ook veilig”, besluit Geert Wets.

IMOB, universiteit hasselt, love2truck