Erik Leysen meer dan gepassioneerde chauffeur

Hij was al ‘chauffeur van het jaar’, prijkte op affiches voor veiliger verkeer en nu mag Erik Leysen zich de meeste gepassioneerde vrachtwagenchauffeur noemen. Werkgever Van Moer: “Geen chauffeur staat verder van het clichébeeld …

Toen Van Moer Logistics in 2017 Mermans-Van Houdt overnam kreeg het bedrijf er een opmerkelijke troef bij. Erik Leysen was op dat moment al gepassioneerd door veiligheid in de wereld van de trucks en zou bij Van Moer zijn passie nog stevig opvoeren. Zaterdag mocht hij de titel van meest gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van België in ontvangst nemen. Een verkiezing georganiseerd door ‘Love2Truck’. Leysen volgt hiermee de West-Vlaamse Daisy Coudeville op. Hij wordt door zijn verkiezing een jaar lang ambassadeur voor de transportsector.

Van wedstrijd naar job

“Ik rijal dertig jaar met de truck maar tien jaar geleden kreeg ik het virus van de verkeersveiligheid te pakken tijdens een wedstrijd van Renault”, zegt Leysen. “De bedoeling was om zo zuinig mogelijk te rijden en ik werd er twintigste op honderd deelnemers. Vanaf dat moment werden verkeersveiligheid en zuinig rijden een passie. Ik begon de tips die ik kreeg voor de wedstrijd ook tijdens mijn job te gebruiken en mijn brandstofverbruik daalde enorm. Ook de veiligheidstips gebruikte ik en ik deelde al mijn kennis met de collega’s. Mijn baas die liet mij doen want elke chauffeur die minder verbruikte, betekende natuurlijk ook geld in het laatje voor hem.”

Volle cv

Sindsdien is Leysen een vertrouwd gezicht wanneer er iets duidelijk moet gemaakt worden qua verkeersveiligheid in de transportwereld. “Ik was te zien in filmpjes van Kijk Uit en in een campagne van VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde).

Ik was ook een gezicht van de ‘heldencampagne’ die er kwam naar aanleiding van de coronacrisis. Ik heb welal wat op mijn cv staan”, lacht hij. In 2016 behaalde Leysen ook de titel ‘Chauffeur van het jaar’ en in 2018 kreeg hij het ‘Gouden WEB MEDIA DKV EURO SERVICE expert in het beroep’ van het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid. “Ik heb de voorbije jaren aleen paar keer een aanbod gekregen om voor bedrijven voltijds veiligheidsinstucteur te worden. Maar dat zie ik niet zitten”, zegt Leysen. “Ik rij te graag en wil dat niet opgeven. Voor mij is rijden met de vrachtwagen het mooiste wat er is. Intussen hou ik wel het rijgedrag van al mijn collega’s in de gaten via de gegevens van hun boordcomputer. Als iemand te snel optrekt of te veel remt, dan bekijken we samen hoe we dat kunnen oplossen.”

Clichébeeld

Bij Van Moer wrijft men zich in de handen bijzoveel inzet. “Erik staat mijlenver van het clichébeeld dat velen van een vrachtwagenchauffeur hebben. Hij is absoluut gepassioneerd door alles wat met veiligheid te maken heeft. Wijzijn daar als bedrijf natuurlijk ook fel mee bezig maar bij Erik is dat toch nog van een andere orde”, zegt Yves Hebb, hr-directeur bij Van Moer. “Hij is ook zeer constructief. Toen Mermans-Van Houdt werd overgenomen was het voor veelchauffeurs wel even moeilijk: nieuwe kleuren, een nieuw merk van trucks enzovoort. Voor Erik maakte dat niets uit. Hij wou vooral dat het een goeie, veilige truck was en dan deden de kleuren er niet toe.”

Copyright: Erik De Troyer (Flows.be)